Astazi vroiam sa va povestesc despre faptul ca mi-am gasit prima camera foto cu care am pozat acum 25 de ani, despre cum pozam gagicile in liceu si cum fugeam apoi in baie, nu sa fac ce faceau toti… nicidecum, ci sa developez filmele cu ele, vroiam sa va vorbesc si despre developarile filmelor din cutiile negre ale avioanelor de pe aeroportul Otopeni, developari facute in armata… Aveam ceva de povestit dar din pacate articolul acesta astepta nervos in draft cred ca de o saptamana, asa ca o sa-i acord intaietate.
Despre Agfa Rodinal s-a scris si se tot scrie de 118 ani de cand a fost patentat de catre Momme Andresen, este printre primele produse vandute de Agfa daca nu chiar primul, produs care se vinde si in zilele noastre . Rodinal se gaseste in magazinele de specialitate ca si concentrat lichid cu termen mare de valabilitate . Se dilueaza cu apa distilata, de obicei la concentratii de 1+25 ; 1+50 ; 1+100 dar sunt persoane care au folosit dilutii de 1+200 si chiar si 1+300. Solutia activa poate fi folosita o singura data si nu rezista chiar daca se depoziteaza inainte de folosire.
Imaginile expuse mai jos au urmatoarele caracteristici tehnice :
Camera: Voigtländer Bessa R4A ; Zeiss Ikon
Obiectiv: Voigtländer Nokton 50mm f/1.1 ; Voigtländer Ultron 28 mm f/2 ; Voigtländer Color Skopar 21mm f/4
Film: Ilford PANF Plus 50 ISO
Revelator: Agfa Rodinal 1+100
Fixator: Fomafix
Timp developare: 1h
Agitare: in primele 12 minute 15sec./1minut diferenta pana la 1h lasat linistit in tanc
Agent Spalare: Jobo E-6 Professional
Scanare cu: Nikon Super Coolscan 9000ED
mai vrem, mai vrem.. ca doar nu ai pozat doar 3 cadre si ai developat .. baga tot filmu! sau ai pozat ceva ce nu se poate arata? 😛
© Alin
Nu pot sa-ti arat acum nimic frate, ce este pe restul filmului este material pentru un viitor articol, acu’ daca ma provoci hai sa-ti spun ca am iesit afara din studio si am tras cateva filme 😉
Pica bine articolul asta, acuma ca ma bate gandu sa imi developez singur filmele…
Apropos… ar fi interesant un articol/tutorial despre developarea filmelor
© Alin
Hai ca am gasit-o si pe a 4-a care n-are legatura cu seria ce va urma 😉
multumim :). Acum incerc sa fac o comparatie cu ce s-a intamplat aici. Acelasi film, alt revelator cu alta concentratie si evident timp de developare.
La dimensiunea asta nu observ diferente. E o diferenta notabila la granulatie tonuri de gri? ( teoretic ar trebui sa fie, nu? )
© Ovidiu
Sper sa fac un nou articol in curand cu cropuri din toate imaginile ca sa se vada diferentele de granulatie specifice fiecarui film 😉 Personal le-am vazut si simtit pe “pielea mea” ca sa zic asa dar le voi expune si pentru voi 😉 Uite insa aici o comparatie extrem de vizibila fara sa fie nevoie de crop : http://www.narcisvirgiliu.ro/blog/naluca/
asteptam cu interes comparatia. ( la naluca e clar, e si iso 400)
Viata e misto dar e prea scurta. Ca sa stim exact de unde sa pornim si cam ce am putea dori si mai ales ce se poate si ce nu, pentru cine doreste sa developeze, biblia, cartea unica, alfa si omega, poarta un singur nume: Glafkides. Daca luati ce a scris el despre revelatori si developare ( eu am avut un cartuloi dar l-am donat la IATC) o sa vedeti multe chestii care pun pe ginduri pe oricine.
Spre exemplu – si am facut sute de probe si asa e – apa distilata nu e cea mai buna solutie – presiunea osmotica a gelatinei si probele si testele de omologare nu se fac cu apa distilata, sarurile din apa de robinet sunt esentiale, si are si alt ph si alta duritate – si developarea fara agitare mai mult de 3 minute iar e de ocolit, efectul de contur curge in jos – ma rog, ar fi multe de spus.
Developarea desigur e o chestie superba si ne acapareaza si sunt multe teorii si teoriticieni si practicieni, si fiecare isi apara scoala si magistrii.
Oricum sensitometria si developara fara cursul lui Pivniceru si fara Glafkides – sunt chestii care nu se poate, care este.
Bafta maxima!
© Dinu
In privinta developarii alfa si omega la mine se traduce in si din Norbert Gopel 😉
Rodinal 1+100 1h stand sau metoda “idiot proof” dupa parerea mea da cele mai spectaculoase rezultate in privinta tonurilor si a granulatiei. Interesant e faptul ca ai folosit o agitatie mai mare decat folosesc eu. Eu in general il agit vreo 10-15 sec la introducerea in tanc si la 30 min. Intotdeauna m-am intrebat care e legatura intre agitatie si timpul de developare, probabil ca datorita dilutiei mari revelatorul se satureaza si practic dupa vreo jumatate de ora nu se mai produc reactii importante si prin urmare nu prea mai conteaza agitatia. Ce imi place mie la reteta asta este ca practic nu prea se mai tine cont de temperatura si din ce am constatat poti face push cu o treapta si film-ul iese OK. Pull n-am incercat dar am auzit ca merge, desi treaba cu push si pull depinde si de film, Foma de exemplu specifica ca poti face push/pull si nu modifici nimic la timpul de developare.
Apropos de apa de la robinet, dacă ai nevoie Narcis de o cisternă-două, te ajut cu cea mai mare plăcere, toată lumea ştie că apa de Slobozia e cea mai plină de săruri necesare developării.
http://www.razvanmarin.ro/2009/08/07/apa-de-la-robinetul-meu-de-slobozean/
Mai este o problema esentiala.
Fie ca se fac fotografii pe hirtie argentica, fie cu imprimanta, rezultatele filmului nu se pot vedea la 800×600 de pizdeli – e sacrilegiu. Un print A3 in mina spune totul despre cum e cu apa, cum e cu agitarea, si tot asa.
Fara print, folosirea filmului e ca amorul la telefon.
Tot e ceva, mai bine decit nimic, dar…
Eu personal nu-s f. fan de stand developing sau ma rog nu cred ca se potriveste oricum, oriunde. E buna daca nu mai ai revelator sau pt comozi, ba se pot incerca dilutii chiar mai mari si timpi mai lungi, insa grain-ul suplimentar pe care-l aduce, nu se potriveste chiar oriunde. Iar daca e combinata si cu o eventuala subexpunere, poate duce la rezultate ce pot lasa de dorit…
© Dinu Lazar
Shefuuuu’ de ce ma faci sa dau tot din casa, era surpriza, evident ca le scot pe hartie, pentru asta mi-am luat si aparat de marit ca doar nu le fac doar pentru web, sigur ca le vedem intr-o expo puse in rama de lemn si cu passepartout Hai mai shefu’ ca stiai, de ce ma provoci sa stric surpriza oamenilor !
…eu nu cred k developarea se poate invata din carti…din carti poti afla retete..dar pina la a developa filme la nivel pro este cale lunga …de la incarcat in tanc pina la a printa sau scana …! este cale lunga ..!
..eu mai cred ca trebuie inteles si privit totul prin prisma structurii fizice si chimice a intregului proces …! ce se intimpla in structura filmului …ce se intimpla la suprafata filmului …cum se oxideaza revelatorul …de ce trebui etinut in ambalaje opace de sticla…ce termometru folosesti…cum se foloseste hirtia de turnesol …?
…sunt intrebari la care fiecare trebuie sa caute raspuns si sa nu creada in povesti si retete minune …!
cu prietenie
..hai sa va dau o reteta …
reteta IAROVICI
metol…………………. 7,5 gr
sulfit de sodiu anhidru…. 100 gr
borax…………………. 2 gr
tiosulfat de sodiu …….. 3 gr
9-12 minute
temperatura 20 .C*
prepararea se face cu apa la 40C*
solutzie finala de 1000 ml
Astept sa vad si restul pozelor.Acestea sunt superbe dar…parca nu ajung 😛
© littlecaty
La cererea dvs. adaug inca 3, desigur, developate in aceleasi conditii 😉
© Fery
Merci mult de sfaturi, reteta lui Iarovici am aplicat-o acum vreo doua zeci si ceva de ani din ce-mi aduc aminte este un revelator cam contrast, nu spun ca nu este bun, sunt situatii si situatii .
Pozele sunt reusite. Si faptul ca sunt alb-negru contribuie la farmecul lor.
salutare
maestre vad ca ati diluat 1+100 si l-ati lasat 1h. Care ar fi fost diferenta daca ati fi diluat 1+25 pt 7-8 min?
merci frumos
Salutare Bogdan,
1+100 = Contrast scazut, tonuri moi, detalii in negru (parerea mea)
super, merci
Sunt cat se poate de nou in lumea filmului, cam un an de zile si ca oricare curs firesc al lucrurilor am ajuns in punctul in care imi doresc sa-mi developez singur filmele, ceea ce voi si face. Referitor la Norbert Gopel, alfa si omega al developarii pentru tine, am gasit la anticariat o carte scrisa de el si intitulataaaa…. Developarea. Am sa o aprofundez desi la prima vedere vorbeste de multe produse inexistente pe piata in ziua de azi, cartea fiind scrisa cu vreo 20 de ani in urma!
O intrebare putin offtopic.
N-am mai developat din liceu filme si acum vreau sa ma apuc iar (deocamdata cu un Zorki 1 cu ob Jupiter 50/2 luat de pe un zorki 4 defect) :).
Un negativ tmax 400 developat intr-un revelator ultrafin poate fi printat pe un 40cm/30cm fara sa deranjeze granulatia ?
Multumesc.